1. Membuang semangat jihad dari ajaran agama Islam.
Dari segi bahasa, jihad bermaksud; susah, sukar atau payah.[1] Sementara dari segi syarak pula, jihad membawa dua pengertian iaitu:
a) Pengertian secara umum:
Segala daya usaha dan segenap kekuatan yang dicurahkan untuk menegakkan hukum/perintah Allah di atas muka bumi ini dengan membersihkan segala taghut yang menjadi penghalang kepada jalan dakwah.[2]
b) Pengertian secara khusus:
Jihad yang dikenali sebagai Qital fi Sabilillah, iaitu berperang di jalan Allah. Allah berfirman dalam Surah Al – Baqarah ayat 190, mafhumnya;
Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, karena sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.[3]
M Amir Ali menulis dalam artikelnya yang bertajuk The Dream of Anti – Islam Forces;
The west is willing to support any kind of Islam that does not have Jihad in the meaning of qital in its theology… They welcome Qadiyanis, Tablighi Jamaat, Sufis, and similars groups. These Muslims, groups, by their opposition or silence about Jihad in the meaning of qital, are fulfilling the dream of the enemies of Islam.[4]
Satu lagi contoh boleh dipetik dari laman web http://www.crisisweb.org/. Laporan yang bertajuk Pakistan: Madrasas, Extremist and the Military, Asia Report no. 36 yang bertarikh 29 July 2002, antara lainnya mencadangkan kerajaan Pakistan:
Cadangan A – Close madrasas linked to banned extremist group
Cadangan B – Establish a regulatory authority under the interior minister with sufficient powers to overcome clerical resistances
Cadangan C – Institute mandatory rather than voluntary registration, curriculum reform and financial control mechanisms.
Cadangan ini dibuat kerana menurut mereka madrasah ini lah tempat pengajaran ilmu Jihad dan pertarbiyahan para pengganas.
Mereka jua mengarahkan;
Training new madrasa teachers to teach a wider range of secular subject.[5]
Allah telah berfirman dalam Surah At – Taubah ayat 32, mafhumnya;
Mereka berkehendak memadamkan cahaya (agama) Allah dengan mulut (ucapan-ucapan) mereka, dan Allah tidak menghendaki selain menyempurnakan cahaya-Nya, walaupun orang-orang yang kafir tidak menyukai.[6]
As – Syahhid Dr Abdullah Azam pernah berpesan;
Aku tidak nampak apa – apa perbezaan di antara mereka yang meninggalkan peperangan pada jalan Allah (Jihad) dengan mereka yang meninggalkan solat, puasa dan zakat. Sesungguhnya tiada amalan pun dapat menampung kekosongan kewajiban berjihad yang ditinggalkan itu walaupun ianya bernama dakwah, tarbiyah, tulisan dan sebagainya.[7]
Abu Walid, komander Mujahiddin Chechnya pernah berkata;
…Jihad ini telah menjadi Fardhu Ain ke atas seluruh kaum Muslimin. Dan ia menjadi Fardhu Ain sejak jatuhnya Andalusia ke tangan kaum Nasrani.[8]
2. Memisahkan politik dari agama Islam
M Amir Ali menulis; The separation of politics from religion is rooted in the brutal rule of the Catholic Church over Europe lasting over thousands years in the name of religion. Secularist see Islam in the mold of Catholicism, which is foolishness on their part and those Muslims who support them.[9]
Suara sumbang yang cuba menyisihkan politik dari Islam sebenarnya pernah disuarakan oleh seorang hakim Mesir yang bernama Ayeikh Ali Abdul Raziq. Beliau telah menulis bukunya yang bertajuk Al – Islam wa Usul Al – Hukm yang secara jelas memisahkan urusan agama dari Negara.[10]
Bagaimanapun, pendapat mereka disanggah oleh Prof. Dr. Ahmad Shalaby, dalam bukunya Agama Islam, tulis beliau;
…Islam pada hakikatnya ialah Agama dan pemerintahan (politik). Kerana Islam mengator semua hal – hal yang bersangkutan dengan agam dan juga dunia.[11]
Rujukan
1. Al - Quran Al - Karim
2. Fadzil, Ahmad Adnan. Jihad Peperangan Rasulullah SAW. K Lumpur: Pustaka Syuhada, 2001.
3. Ali, M Amir. The Dream of Anti - Islam Forces. internet: http://www.iiie.net/articles/dreamofantiislam.html
4. Pakistan: Madrasas, Extremist and the Military. Asia Report No. 36. internet: http://www.crisiweb.org/home/index.cfm?id=1627&1=1
5. Amanat dari Asy Syahid Dr. Abdullah Azzam. internet: http://www.rainman2.blogspot.com
6. Shalaby, Prof. Dr. Ahmad. Agama Islam. Singapura: Pustaka Nasional, 1968.
7. Jenayah Akademik Pemimoin UMNO. K Lumpur: Lajnah Penerangan & Penyelidikan PAS Pusat, 1995.
8. Jihad di Chechnya: Neraka Russian (Part 4). CD -Rom
----------------------///-------------------------
End Note
[1] Fadzil, Ahmad Adnan. Jihad Peperangan Rasulullah SAW. K Lumpur: Pustaka Syuhada, 2001. p9
[2] Ibid
[3] Al Quran al - Karim
[4] Ali, M Amir. The Dream of Anti – Islam Forces. http://www.iiie.net/articles/dreamofantiislam.html
[5] Pakistan: Madrasas, Extremist and the Military. Asia Report No. 36. http://www.crisisweb.org/home/index.cfm?id=1627&1=1
[6] Al Quran al - Karim
[7] Amanat dari As Syahid Dr Abdullah Azzam. http://www.rainman2.blogspot.com/
[8] Jihad di Chechnya: Neraka Russia (Part 4). CD – Rom
[9] Ali, M Amir. Ibid
[10] Jenayah Akademik Pemimpin UMNO. Lajnah Penerangan & Penyelidikan PAS Pusat, 1995.
[11] Shalaby, Prof. Dr. Ahmad. Agama Islam. Singapura: Pustaka Nasional, 1968. p238
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Mark Pissone of Cassaholm Confidential FC Diary (Part 5)
October 22, 2013 - The Goalless Tango, Oldkamps Outlaw Standoff, and Dr. Cassa's Cryptic Satisfaction! Dear Diary, In the ever-unpredic...
-
1865-Apr. 14 . U.S. Pres. Abraham Lincoln shot by John Wilkes Booth, a well-known actor with Confederate sympathies, at Ford's Theater i...
-
Oleh: Encik Syakirin bin Syaari( Lecturer University Of Science & Technology, Sana'a Yemen ) Khalid ibn Zayd ibn kulayb dari Banu Na...
No comments:
Post a Comment