Tuesday, December 13, 2005

Antara yang Pertama...

Dosa pertama yang berlaku di langit ialah kesombongan iblis untuk sujud kepada Saidina Adam a.s
Berkata Iblis: "Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah menciptakannya dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk". Surah Al-Hijr ayat 33

Dosa pertama yang berlaku di bumi ialah pembunuhan Qabil ke atas Habil disebabkan korbannya tidak diterima Allah menyebabkan dia tidak dapat berkahwin dengan saudaranya yang cantik.
Ceriterakanlah kepada mereka kisah kedua putra Adam (Habil dan Kabil) menurut yang sebenarnya, ketika keduanya mempersembahkan kurban, maka diterima dari salah seorang dari mereka berdua (Habil) dan tidak diterima dari yang lain (Kabil). Ia berkata (Kabil): "Aku pasti membunuhmu!" Berkata Habil: "Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertakwa".
Surah Al-Maidah ayat 27

Makhluk pertama yang membandingkan didrinya dengan yang lain adalah iblis laknat.
"Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis: "Saya lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan saya dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah".
Surah Al-A’raaf ayat12

Orang yang pertama bercakap di dalam bahasa Arab adalah Nabi Ismail yang mempelajarinya dari qabilah – qabilah yang menhguni Makkah.

Orang yang pertama memotong misainya, menyikat rambutnya, berkumur dan bersiwak, memotong kuku dan beristinja’ dari kesan najis adalah Saidina Ibrahim a.s.

Uban yang pertama tumbuh di kepala Saidina Ibrahim a.s

Nabi Ismail juga adalah orang yang pertama yang menunggang kuda yang sebelum itu liar dan tidak terlatih.

Di olah dari: Yang Pertama, Lanun. February 15, 1998. p67

No comments:

Mark Pissone of Cassaholm Confidential FC Diary (Part 5)

 October 22, 2013 - The Goalless Tango, Oldkamps Outlaw Standoff, and Dr. Cassa's Cryptic Satisfaction! Dear Diary, In the ever-unpredic...