Thursday, January 13, 2005

WHAT IF SQUAD

What if squad (WIS) merupakan salah satu buah fikiran aku jikalau aku menjadi ketua kerajaan atau Perdana Menteri. WIS merupakan satu Think Tank yang unik kerana objectivenya meramal scenario masa hadapan dengan satu persoalan. Organisasi WIS terdiri :
1. Director
2. Assistant Director I (merangkap Head of Inquiry Board)
3. Assistant Director II (merangkap Head of Research/ Answer Board)
4. Assistant Director III (Ops. And Management)
Inquiry Board (IB) akan menyiapkan beberapa set soalan scenario masa hadapan kepada Research/ Answer Board (R/ AB) untuk mereka membuat kajian terperinci bagi menjawab soalan2 tersebut. Setiap jawapan kpd. Soalan itu akan di kumpulkan oleh satu Databased yang di selia oleh Assistant Director III (O&M).

Contoh soalan IB: What if happen if Singapore invades Malaysia? What U.S reaction? What ASEAN Country reaction? What Europe Council reaction? What Singapore malay’s reaction? What Malaysian Chinese reaction? Which sector or states that Singapore army attack first? What time? Using what equipment? Percentages of successful in this attack? Etc.

Maka R/ AB akan membuat kajian untuk semua soalan2 di atas. Dengan jawapan yang diberikan memudahkan pihak policymaker membuat persediaan dan kajian seterusnya untuk menhadapi nya jika terjadi.
Soalan2 itu tidak semestinya datang dari IB, mungkin juga pihak tertinggi tentera atau kerajaan yang membuat set2 soalan sesuai dengan bidang tugas mereka. Set2 soalan iitu juga meliputi hampir kesemua topic seperti agama, politik, ketenteraan, polisi luar dan sebagainya.

No comments:

Mark Pissone of Cassaholm Confidential FC Diary (Part 5)

 October 22, 2013 - The Goalless Tango, Oldkamps Outlaw Standoff, and Dr. Cassa's Cryptic Satisfaction! Dear Diary, In the ever-unpredic...